Article

Article title NEURAL NETWORKS APPLICATION FOR IDENTIFICATION OF AIRCRAFT WHEELS DRAG PARAMETERS ON PRECIPITATION-COVERED RUNWAY
Authors A.Ya. Bondarets, O.D. Kreerenko
Section SECTION III. INTELLECTUAL TECHNOLOGIES OF THE CONTROL
Month, Year 12, 2008 @en
Index UDC 629.7.016
DOI
Abstract The experience of neural network application for determination of airplane’s wheels drag actual coefficient on the runway covered with precipitations is introduced. The task is solved in Matlab Simulink environment. The data from airplane runs during flight tests in actual conditions are used to create a samples for neural net-works training. The obtained by identifica-tion wheels drag parameters (braking, rolling resistance and contamination drag coefficients) are shown. The math modeling results have been tested for conver-gence with experimental data.

Download PDF

Keywords Artificial Neural Network, Math model of aircraft motion along runway, Identification.
References 1. JAA NPA. No 14/2004 on certification specifications for large aeroplanes (CS-25) Operation on Contaminated Runways.
2. Бондарец А.Я., Крееренко О.Д. Использование нейронной сети для идентификации параметров математической модели самолета по данным из летных экспериментов // Сборник докладов международной научно-технической конференции «Новые рубежи авиационной науки» ASTEC’07. – М., 2007.
3. Giampero Campa & Mario Luca Fravolini, «Adaptive Neural Network Library», Version 3.1 (Matlab R11.1 through R13), West Virginia University, Jul 2003.
4. Терехов В.А. Нейросетевые системы управления: Учеб. пособие для вузов / В.А. Терехов, Д.В. Ефимов, И.Ю. Тюкин. – М.: Высш. шк., 2002. – 183 с.
5. Живов Ю.Г. Использование искусственной нейронной сети для определения аэродинамических характеристик самолета из летных испытаний / Ю.Г. Живов, А.В. Каргопольцев, А.С. Фадеев // Техника воздушного флота. 2007. Т.81. №3/4(686/687). – С.4-15.
6. Williams-Hayes P.S. Selected flight tests results for online learning neural network-based flight control system. - NASA/ TM-2004-212857, 2004.
7. Бондарец А.Я. Процедура уточнения математической модели динамики полета по результатам летных испытаний // Сборник докладов 3-й научной конференции «Гидроавиасалон-2000». – М., 2000.
8. Бондарец А.Я., Оголев Ю.А. Результаты уточнения математической модели динамики полета самолета-амфибии Бе-200 по результатам летных испытаний // Сборник докладов 4-й научной конференции «Гидроавиасалон-2002». – М., 2002.

Comments are closed.